الأحد، 1 يوليو 2018

الشاعر حسن محمد خليل أنا المنسي


الشاعر حسن محمد خليل
أنا المنسي
ةةةةةةة
أنا المنسي
ومش عارف يومى من أمسي
وعلى الفقر مترسي
من سنين
انا المحروم من الراحة
والكلمة الحلوة بسماحة
أيامى كلها فضاحة
وقلبي حزين
انا الشقيان ومن صغرى
تعبت كتير طول عمرى
أدور على لقمة عيشي من بدرى
ومن الكادحين
أسف تراب وايه يعنى
هو حد عارفنى حيمنعنى
أدارى اى شي يوجعنى
وأبكى أنين
وعرقى على خدودى نازلين
اشيل حمول ومن الصابرين
الف شمال الف يمين
علشان اكل حبابي العين
انا الضائع فى بلاد الله
علشان لقمة يحول الله
بكلها بالف اه
يخدوها منى بالقوانين
أنا العايش ومش عايش
أنا الاصلى ومش غاشش
أنا العايش على الهامش
قوللى اكل منين
وكل ده وأنا راضى
سيبولى حتى رغيف فاضى
ارحمنى سيدى القاضى
عيالى نايمين جعانين
يامسؤلين ليه ناسينى
بالحياه ليه دفنينى
من الهوا ليه حرمنى
قوليلى أجيب منين
وكل ده وتقولى أصلاح
منا مت من الكفاح
بتعشي يوماتى جراح
وعيونى بغطى بيهم الصغيرين
فى حرامية غيرى خد منهم
ورجال أعمال بصلهم
ومتهربي الضرائب حاكمهم
لاكن انا كفيانى انين
حرام عليكم كفاية
أتعريت وكتبت النهاية
خلينى مدارى فى اساية
وراضى بفقرى ودمع العين
بجد بجد مش عارف اعيش
لان بجد بح مفيش
يادوبك حبة ملطيش
معيشنى طقة وبصوم الطقتين
المهندس حسن خليل

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.